4 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درFrontiers in Nutrition ، اثرات مفید مکمل عصاره قهوه سبز (GCE) را بر فشار خون سیستولیک (SBP)، سطوح تری گلیسیرید (TG)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و hs-CRP در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) و اضافه وزن یا چاقی، نشان داده است.

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2در معرض افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری کلیوی و قلبی عروقی هستند. این بیماران دارای بیماری های همراه مختلف مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی آتروژنیک و بیماری کبد چرب هستند که خطر مرگ و میر و ناتوانی را افزایش می دهد. با توجه به افزایش سریع تعداد افراد مبتلا به دیابت، نیاز به درمان دارویی و تغییر سبک زندگی برای کنترل دیابت نوع 2در دراز مدت وجود دارد. برای کاهش عوارض T2D، اصلاح رژیم غذایی نیز توصیه می شود و در حال حاضر، بیشتر مطالعات بر روی اثرات مواد مغذی برای پیشگیری یا درمان عوارض دیابت متمرکز شده اند.

دانه قهوه سبز یا میوه ی قهوه بو داده نشده، غنی از ترکیبات فیتوشیمیایی زیست فعال است. ماده فعال زیستی اصلی در قهوه سبز، اسید کلروژنیک (CGA) است که در آزمایش‌ها اثرات مفیدی را بر نشانگرهای التهابی، فشار خون، استرس اکسیداتیو و دیابت نشان داده است. علیرغم اثرات محافظتی عصاره قهوه سبزدر بیماری های مزمن، تحقیقات کافی در مورد اثرات عصاره قهوه سبزبر دیابت نوع 2 وجود ندارد. بنابراین، سجاد خلیلی مقدم و همکارانش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در ایران، یک کارآزمایی دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما را برای ارزیابی اثرات مکمل عصاره قهوه سبزبر پروفایل لیپیدی، شاخص های گلایسمی، مالون دی آلدئید (MDA) و hs-CRP در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی یا اضافه وزن، طراحی کردند.

این مطالعه شامل 44 بیمار (18 زن و 26 مرد) مبتلا به دیابت نوع 2 و اضافه وزن یا چاقی بود. پس از تصادفی سازی، بیماران یا کپسول حاوی 400 میلی گرم عصاره قهوه سبز دو بار در روز (22 نفر) یا دارونما (22 نفر) دریافت کردند. ده هفته تحت نظارت قرار گرفتند. اندازه گیری پارامترهای شرح داده شده در بالا دو بار در ابتدا و انتهای مطالعه، انجام شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· پس از 10 هفته مصرف مکمل GCE به طور قابل توجهی وزن بدن و شاخص توده بدنیرا در مقایسه با دارونما کاهش داد.

· تجزیه و تحلیل به قصد درمان (ITT) نشان داد که غلظت قند خون ناشتادربیماران گروه GCE نسبت به گروه دارونما کمتر است. با این حال، این کاهش به طور مرزی معنی دار بود.

· تفاوت معنی داری در سطوح HOMA-IR و انسولین بین گروه ها وجود نداشت.

· در پایان مطالعه، تغییرات قابل توجهی در فشار خون سیستولیک، لیپوپروتئین با چگالی بالا، سطح تری گلیسیرید و نسبت TG بهHDL ، بین گروه مداخله و دارونما مشاهده شد.

· این کارآزمایی نشان داد که مکمل GCE بر لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، فشار خون دیاستولیک (DBP)، یا کلسترول تام، تأثیری ندارد.

· در طول دوره مصرف مکمل، کاهش معنی داری در سطح hs-CRP در گروه GCE نسبت به گروه دارونما مشاهده شد.

· در پایان مطالعه تغییرات معنی داری در سطح MDA بین دو گروه مشاهده نشد.

محققان نوشتند: یافته‌های ما نشان داد که تجویز GCE با دوز 800 میلی‌گرم در روز در مقایسه با دارونما به مدت 10 هفته، TG، SBP و CRP را کاهش و HDL را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2چاق یا دارای اضافه وزن افزایش داد. علاوه بر این، کاهش قند خون ناشتا در گروه GCE در مقایسه با گروه دارونما به میزان قابل توجهی بیشتر بود.

بنابراین، عصاره قهوه ی سبز ممکن است اثر مفیدی بر التهاب و پروفایل لیپیدی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/green-coffee-may-help-improve-lipid-profile-and-inflammation-in-diabetes-patients-study-121021